Finance Academy
  • Home
  • Opleidingen
  • Events
  • Nyenrode
  • E-learning
  • Nieuws
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Inloggen
Terug

De overtuigingsstijlen van Elon Musk: hoe overtuig je je publiek met een inhoudelijke boodschap?

25 april 2022
3 min
Drs. Pacelle van Goethem
Blog
Pacelle van Goethem benadert overtuiging vanuit neuropsychologie. Wat maakt de boodschap overtuigend? En hoe zorg je ervoor dat je aan verwachtingen voldoet als bijvoorbeeld je functie verandert? ‘Het gaat niet om presentatietrucs, het gaat om de strategie van het overtuigen.’
De overtuigingsstijlen van Elon Musk: hoe overtuig je je publiek met een inhoudelijke boodschap?

Of het brein wordt overtuigd heeft alles te maken met de verwachtingen die het publiek heeft. Van een financial controller verwacht je immers iets anders dan van een business controller. In de hersenen klikt het als het ware als de verwachting in lijn is met het verhaal.  

Autoriteit, Vriend en Voorbeeld 

Volgens Van Goethem zijn er drie stijlen van overtuigen. ‘Ten eerste als Autoriteit: mensen die serieus worden genomen omdat ze gezien worden als iemand met macht of verstand van zaken. De tweede is als Vriend: iemand met een hoge gunfactor, waar collega’s door het vuur voor gaan. De derde is als Voorbeeld: iemand die inspireert en creëert.’ Elk van de drie heeft voor- en nadelen. De crux is om te kijken naar uw eigen stijl en afhankelijk van de boodschap en het publiek daar een van de andere aan toe te voegen. 

Bij de eerste overtuigstijl, de spreker als Autoriteit, is het zaak om de boodschappen helder in te leiden. Laat zien dat je de complexere materie beheerst en houd het overzicht. ‘Dan houden mensen langer de aandacht erbij.’  

Bij de tweede overtuigstijl, de spreker als Vriend, gaat het om het benadrukken van het ons-gevoel. ‘Gaan collega’s voor jou als persoon door het vuur omdat je altijd meedenkt en oplossingen voor de groep bedenkt?’ Dit is een stijl die de meeste personen die deel uitmaken van een team al een beetje hebben, dus is het verstandig om hier Autoriteit aan toe te voegen om het verhaal kracht bij te zetten. 

Bij de derde overtuigstijl, de spreker als Voorbeeld, gaat het erom dat de persoon visie uitdraagt. Iemand die een inspirerende boodschap heeft of een nieuwe koers kan uitstippelen voor de afdeling. Hiermee kan iemand zich onderscheiden van anderen. 

Welke stijl moet je gebruiken? 

Afhankelijk van de context is het toepasselijk om de stijlen in te zetten. ‘Als financial heb je soms een andere signatuur dan het gremium dat je moet overtuigen.’ Zoals je bijvoorbeeld als business controller een jaarrapport toelicht aan de raad van commissarissen. ‘Dan kun je uniek zijn, maar daarmee ook als een buitenstaander gezien worden. In zo’n geval kan het verstandig zijn om harder in te zetten op de rol als Autoriteit, de cijferdeskundige, en daarnaast op de rol als Vriend, door interesse, gemeenschappelijk doel te noemen of door aanbevelingen van hun peers.’ 

Plannen voor Mars 

Een goede overtuiger is niet per se iemand die een gelikte presentatie heeft en handiger formuleert. ‘We denken vaak dat een inhoudelijk sterke controller haaks staat op een persoon met overtuigingskracht. Iemand met een vlotte babbel. Maar een vlotte babbel kan juist een nadeel zijn.’ Uiteindelijk is de overtuigende persoon iemand die verschillende stijlen handig weet te combineren. ‘Kijk bijvoorbeeld naar Elon Musk. Hij wordt serieus genomen met z’n plannen voor Mars en niet vierkant uitgelachen. Dat komt omdat hij alle drie de stijlen gebruikt: hij is een Voorbeeld die een visie uitdraagt, maar hij wordt ook gezien als een Autoriteit en een Vriend.’ 

Meer weten? 

Het hele artikel kun je lezen op cmweb.nl


Nationale Controllersdag 2022

Pacelle van Goethem spreekt tijdens de Nationale Controllersdag op 16 juni die plaatsvindt op het Festivalterrein in Deventer. Van Goethem gaat in op de vraag: Hoe kunt u indruk maken en tegelijk al uw stakeholders meenemen in gedragsverandering? Het thema van dit event is “De Controller als verbinder”. Hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie, uw team, uzelf en uw collega’s klaar zijn voor de uitdagingen die nu en in de toekomst op jullie afkomen? En hoe blijft u daarin innoveren en ontwikkelen? 

Een dag voor financials die durven te innoveren. Vol nieuwe inzichten, kennis en praktisch toepasbare tips van topsprekers over de belangrijke thema’s die u als controller nu bezighouden.

Bekijk het programma en meld u aan

Nationale Controllersdag

Drs. Pacelle van Goethem
Drs. Pacelle van Goethem
Overtuigpsycholoog, auteur en trainer ‘Invloed en overtuigen’
Aanbevolen
Leiderschap
  • 18
    sep
    Collegereeks Controller als Business Partner
  • 22
    sep
    Collegereeks Data-analyse, AI en Finance
  • 30
    sep
    Leergang Financieel Leiderschap
  • 29
    okt
    Training Persoonlijke kracht voor Finance Professionals
  • 03
    nov
    Collegereeks Risk & Compliance
Ontdek alle events
Meer lezen
Leiderschap
5 thema's in AI die de financiële functie gaan veranderen
AI-deskundige: 'Voorheen was AI een technisch complex verhaal, maar nu is dat veranderd'
'CSRD is een kans, geen veroordelingsinstrument'
“Stoppen met pushen: het kan controllers veel opleveren”
'Werk verdwijnt niet, maar wordt anders’
Meer artikelen
Meer verdieping
Stappenplan dubbele materialiteit: aan de slag met CSRD-rapportage
Nationale Controllersdag 2023: Anders denken over groei
“Maak bij finance onderscheid tussen beheren en ondernemen”
Compliancebeleid internationaal implementeren: de succesfactoren
“Btw is niet sexy, maar wel een absolute noodzaak om goed over na te denken”
Meer artikelen

Power BI cursussenOver ons© 2021 Finance Academy

Algemene voorwaardenPrivacy- en cookiebeleidPrivacy instellingen