Growth hacker Chris Out: ‘De controller kan echt het verschil maken door te zeggen: daar ligt het goud’.
Een bedrijf (digitaal) laten groeien wordt steeds moeilijker. Groei-expert, Chris Out adviseert bedrijven over de gehele wereld op het gebied van de laatste groeistrategieën en het omzetten van ideeën naar nieuwe omzetstromen. Op de Nationale Controllersdag deelt hij als keynote speaker zijn inzichten. ‘Er ligt een window of opportunity voor de financial. Een unieke kans om dit naar zich toe te trekken en echt een verschil te maken.’
‘Van origine komt deze manier van werken uit de softwarebedrijven. Dus voor de digitale laag van je bedrijf is dit dé manier van werken,’ zegt groei-expert en voormalig accountant Chris Out. ‘En elk bedrijf krijgt een steeds sterkere digitale laag, dus ook al heb je een offline context, growth hacking is de manier om die digitale laag goed te laten groeien.’
‘Juist doordat nu alles digitaal is - vaak ook het product - zijn dingen snel aan te passen of bij te sturen,’ vervolgt Out. ‘Daardoor ga je van een wereld die langcyclisch was, naar extreem kortcyclisch. En daarbij kun je bovendien goed meten of iets wel of niet werkt. Dat geeft veel ruimte voor experimenteren. Het is een hele andere manier van ondernemen en groei realiseren.’
Growth hacking: de zwakke plek aanpakken
Growth hacking klinkt misschien sexy, maar het woord hacking klinkt sommigen toch wat te negatief in de oren. Out: ‘Er zijn wel voorbeelden die op het randje liggen. Maar hacken is feitelijk: ‘kijken naar de zwakke plek in het systeem’. Waar kun je door een kleine verandering disproportioneel veel impact creëren.’
Hoe zet je een structuur op waarmee je extreem hard kunt groeien?
Finance kan de hefboom creëren
Hij werkte veel met groeiteams. Veelal multi-disciplinaire teams die de experimenten moeten doen. ‘De teams die het meest succesvol zijn, zijn de teams waarbij finance en control het beste is aangesloten. De teams waarbij je de vraag kunt stellen: wat is een klant waard?
Als je extreme omzetgroei wil, moet je vooruit kunnen kijken. En de next level growth teams zijn die teams waarbij finance is aangesloten en dat weet te faciliteren. Die kunnen een hefboom creëren, die andere teams nooit kunnen hebben. Die zullen tegen een glazen plafond aanlopen.’
Met welke boodschap stuur je de controller naar huis?
Out: ‘De controller heeft de unieke bril waarmee hij sneller dan anderen kan zien waar de biggest opportunity is die een bedrijf te gelde kan maken. Ga in je cijfers kijken en ga anderen in staat stellen om daar daadwerkelijk actie op te ondernemen.’
‘Ik denk dat als controllers en CFO’s de vaardigheden van de nieuwe wereld gaan snappen. Dus: hoe werkt digitale marketing? Wat zijn slimme strategieën? Hoe kun je iets ondernemender en pragmatischer denken? De combinatie van die dingen zorgt dat finance een veel grotere hefboom kan zijn.’
Lees het hele interview op cmweb.nl
Nationale Controllersdag 2021
Chris Out is een van de sprekers tijdens de Nationale Controllersdag op 7 oktober, die dit jaar plaatsvindt in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Een bedrijf (digitaal) laten groeien wordt steeds moeilijker. Groei-expert, Chris Out geeft u inzicht in de nieuwste groeistrategieën en leert u wat u als financial kunt doen met growth hacking om maximale groei te bereiken. Hij neemt u mee in de wereld van growth hacking anno 2021 en de belangrijkste technieken waarmee u als financial innovatie kunt laten versnellen. Ontdek ook het grootste groeigeheim van snelgroeiende bedrijven! Klik hier voor meer informatie over de Nationale Controllersdag.